De wintersport is voor velen de vakantie waar heel het jaar naar uit gekeken wordt. Het oplopen of hebben van een blessure is dan ook de nachtmerrie van iedere wintersporter. Helaas komt gemiddeld 1 op de 17 wintersporters niet zonder kleerscheuren thuis.  

 

Hoe voorkom je zo’n dergelijke blessure? Deze vraag krijgen wij vaak gesteld. Hoewel een ongeluk soms in een klein hoekje zit, zien wij vaak dat mensen al voor de vakantie rondlopen met ‘vage pijntjes’. Aarzel daarom niet om voor de vakantie een check-up bij de fysiotherapeut te doen. Aan de hand van advies, spierversterkende oefeningen of manuele verrichtingen kunnen we ervoor zorgen dat je lichaam zo optimaal als mogelijk de piste op gaat. 

 

Blessures kun je echter nooit 100% voorkomen. De meest beruchte blessures zijn letsels aan de knie, zoals aan de meniscus of voorstekruisband. Daarnaast zien we regelmatig schouderblessures als gevolg van een val met skis of snowboard. De schouder is een complex gewricht en daarom zijn blessures hieraan vaak gecompliceerd. Ook operaties aan het schoudergewricht vragen om een nauwkeurige en specialistische aanpak. Van subluxaties tot subcapitale humerusfracturen: Fysiotherapie Paul Veen heeft veel ervaring met dergelijke revalidatieprocessen.  

 

Het herstel van schouderblessures kent vaak een lang proces. Daarom vinden wij het belangrijk dat mensen goed gemotiveerd blijven. Een gevarieerd en uitdagend trainingsprogramma is hiervoor noodzakelijk. Ook is het van belang om rekening te houden met de persoonlijke doelen die iemand wil halen. Dit kunnen doelen zijn op kort termijn, denk bijvoorbeeld aan het hervatten van dagelijkse activiteiten als fietsen of je kleding aantrekken. Of doelen op lang termijn, zoals het hervatten van werk en sportactiviteiten. Hoewel een nieuwe wintersportreis misschien ver weg lijkt; door het behalen van steeds nieuwe overwinningen is het winter voordat je het weet!